zaterdag 30 juni 2012

Hahaha

De regisseur uit Like You Know It All lijkt na het bezoek aan het filmfestival gewoon doorgesjokt en in een Koreaans havenstadje belandt. Onderweg is ie wel zijn oeuvre verloren, want hier is ie nog slechts filmprofessor. (Al zelfs dat al waar is.) Een hork is ie gebleven, waardoor de titel zeker in het eerste uur wordt waargemaakt. Aparte satirische stijl heeft die Hong Sang-soo toch. Ik ken niemand met zijn soort zwarte humor, ik kan het ook niet omschrijven. Het zal wel héél Koreaans zijn. (Ik heb ook het gevoel dat het de samenleving hier aan alle kanten wordt bespot. Neem bijvoorbeeld de moeder met haar kogelvisrestaurantje... Koreaanse moeders!) Wel weer typisch dat ik het hardst moest lachen om een scene die even later een droom bleek. Terwijl het in mijn optiek gewoon een typisch Koreaans staaltje absurd denken was. Op een of andere historische plek (waar de wannabe filmregisseur een gids probeert te versieren) komt hij een oude zeeheld tegen. (Ik dacht: 'aha een man die daar verkleed rondloopt') Er volgt een zeer begeesterde dialoog, waarin beide als het ware in hun rol groeien. (Als bewonderaar, en als held uit het verleden.) Hahaha heeft overigens een aardig toepasslijke literaire structuur. Het lijkt wel of Korea na de dictatuur in 25 jaar in fast-motion door de geschiedenis sjeest. Dan zijn ze nu bij de rederijkerscultuur (zie ook Shi). Veel poëzie, en deze film heeft zelfs een soort stockregel, na elke scene klinken de glazen. 'Proost!' En op naar de volgende strofe, waarbij de sfeer overigens steeds donkerder wordt. Logisch, richting kater ten slotte.

Geen opmerkingen: