dinsdag 26 juni 2012
In Search of a Midnight Kiss
Mumblecore
wordt volwassen. Het richt de blik naar buiten, op zoek naar een
significant other, in plaats van de studie der eigen navel. Prompt
benadert de film ook het niveau van Jarmusch, een soort nieuwe Stranger than Paradise. Al heeft die film een lastig te omschrijven unieke
kwaliteit, een heel eigen werkelijkheid. In Search houdt ons gewoon een
herkenbare spiegel voor, en dat is ook prima! Perfecte timing qua
kijken, in deze laatste week van december gaan volgens de film mensen
'en masse' op datingsites, op zoek naar iemand om het jaar mee uit te luiden. (Anders zijn ze het hele jaar 'alleen' geweest...) Zo ook het hoofdpersonage, gespeeld door
Scoot McNairy (die een vergelijkbare 'ik moet scoren'-hoofdrol heeft in
Monsters) al wordt ie hier wel gedwongen door zijn Joe Strummer-achtige
roommate (en beste vriend). Anders gaat ie toch maar zitten onaneren op, dat moet je zelf zien... Hilarische openingsscène. De film is
sowieso erg grappig, en je zit ook meteen in Woody Allen-mode door zo'n
typisch jazzdeuntje. Latere muziek komt dan weer van Okkervil River en
Shearwater, en is even fijn. De datingsite levert opmerkelijk snel een
'hit' op. Maar zodra die dame ten tonele verschijnt wordt de film
helemaal herkenbaar. De dame ziet er met zonnebril en flink wat
foundation perfect uit; schoonheid kan ook als schild werken, en ik
vraag me soms af of dat wel slim is, vanuit de dame gezien. Ze heeft vijf afspraakjes geregeld, en de mannen hebben precies één
minuutje om indruk te maken. Het hoofdpersonage is geshockeerd, maar
heeft toch bingo. De twee beginnen aan een wandel en dwaal-tocht door LA, waar
onze hero zijn uiterste, lieve best doet. In de best sequentie vraagt
het meisje om 'een bekentenis'. Alle alarmbellen moeten afgaan! Geloof
mij, vrouwen zitten altijd truth truth truth te daren, maar ze willen
níet horen waar een man dan aan denkt. (Sowieso moet je doen alsof seks
niet bestaat tot er geen weg terug meer is.) Onze held gaat de mist in,
wat al grappig is, maar nog leuker is de scene er meteen na, waarin hij zijn faux-pas probeert goed te praten, met allerlei argumenten die hij net ervoor
met zijn beste vriend heeft uitgewisseld. Tegenover een vrouw uitgesproken lijken diezelfde zinnen ineens zo....
smerig. Heel, héél typisch. In Search duurt net wat te lang, ik zag
alweer drie mogelijke eindes voorbij komen, en de allerlaatste onthulling
is wat 'gewoontjes'. Aan de andere kant had ik het
antwoord-apparaat moment in de laatste minuten niet willen missen. En die ochtend ook niet. Zeker niet. Fijn.
Labels:
Alex Holdridge,
films uit de jaren '00
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten