dinsdag 19 juni 2012
The Future
Wat
is Me and You and Everyone We Know alweer lang geleden, zeg. Ondanks de
verstreken tijd voelt The Future als zo'n typische moeilijke tweede.
Een combinatie van het bekende rondje om de kerk, en een depressieve terugslag na overweldigend succes. Vooral het herhalende
aspect is erg irritant, zo begint Miranda July hier weer met een
'stemmetje' en golvende synthesizer-strijkers, ditmaal niet uit de
soundtrack-pen van Michael Andrews, al doet grotere naam Jon Brion (ook de rest van
de tijd) niet veel anders. Waar Me and You nog een hele waaier aan
verhaallijntjes kende concentreert Miranda zich nu alleen nog op het
Me-aspect. En dat is vermoeiend. Ze kan niet acteren, is niet grappig, en dan heb ik het nog niet over haar slome dictie. Overeind blijven slechts
haar maffe invallen. Beach House-draaiende hipsters die zich gedragen
als kinderen, en op de kalender de dagen aftellen dat men een kat gaat
adopteren. (De stray cat in kwestie verzorgt de bizar spirituele
voice-over.) En naarmate de film langer duurt wordt de sfeer verknipter
en onverbloemd seksueler; zonder lichte touch. Miranda gaat vreemd met
een oudere kerel, haar identiek gekapte hipster-vriendje probeert de
tijd stil te zetten (!) waarop de maan hem vermanend toespreekt; en tot
slot doet Miranda een dansje ín een elastisch shirt, waardoor ze op die
Australische goeroe zonder ledematen lijkt. En de kat? (Waarvan we
meestal alleen de pootjes zien) Die blijft irritante Tollhart Ecke-wijsheden
debiteren. Het einde is typerend voor de zelfobsessie, na een mooie afsluitende voice-over, switcht de film toch weer terug naar het stelletje.
Labels:
films uit de jaren '10,
Miranda July
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten