dinsdag 5 juni 2012

On The Path

Op we naar verlossing. Op zijn Bosnisch, misschien wel de meest gecompliceerde samenleving van Europa. Een bij elkaar geraapt land als de scherven van een vaas, met als hoofdmoot de meest vrijzinnige moslims van de wereld. Alcohol met Suikerfeest. Maar na de oorlog van de nineties zijn mannen getraumatiseerd, en dwalend. Zoals de man van de Audrey Tautou-achtige dame die in de opening heel Scarlett-modern foto's van zichzelf staat te maken voor de spiegel. Haar mannetje drinkt en verknalt daardoor zijn baan, maar vindt dan “de oplossing” in het Wahabisme. Hoe symboliseren we dit? Hij laat zijn baard staan. En het meisje heet Luna... Wat doorzichtig dus, en als de relationele spanningen toe beginnen te nemen valt vooral de actrice door de mand. Ze legt erg veel ironie in haar spel, terwijl het conflict ondertussen niet wordt uitgesproken of zelfs maar benoemd. Dat is misschien ergens begrijpelijk, kop in het zand, maar als je je vriend ziet veranderen, ga je toch iets proberen, lijkt me. Ik bedoel, het is mooi dat ie nu niet meer drinkt, maar verder... (Geeft hem bovendien niet de kans zichzelf te verdedigen, haar te overtuigen.) Het schuurt zo niet genoeg. Wel een interessant onderwerp, met referenties die een Bosniër waarschijnlijk meteen snapt. Man heeft een baantje bij een meer gevonden, het meisje kijkt al bedenkelijk bij de plaatsnaam, en dan wordt het ook voor mij duidelijk, daar zijn de fundi-zomerkampen.

Geen opmerkingen: