vrijdag 1 juni 2012

La Pivellina

De Italiaanse Calimucho, en door de bekende zuidelijk-sentimentele inborst volkomen verstoken van rauwe randjes. Of het moet het verrassend mooie open einde zijn. Helaas ontbreekt het circus-bandje, dat Calimucho zo aangenaam opluisterde met geïmproviseerde schlagers. Niettemin weten de Italianen wel raad met dit onderwerp, ze hebben ten slotte een lange circusfilm-traditie, met Fellini en Chaplineske dames. Een simpel roodharig vrouwtje zoekt in het begin naar haar hond, maar vindt een kind. Je denkt prompt; circuslui zijn vast heel handig met kinderen. Ze kunnen goed africhten en beroepsmatig moeten ze constant het kind in zichzelf aanspreken. Het schamele circusje heeft (net) zijn herfstkampement opgeslagen, dus is er best tijd om met het kind rond te sjouwen. Al is het maar om een vleugje eenzaamheid en verveling te bestrijden. Vooral een jonge knaap is bijna overdreven lief. (Wel schattig hoor.) En dat is eigenlijk de eenvoudige, te lange film in een notendop, de mensen spelen zichzelf, en dus merk je waar de tekstregels zijn voorgekauwd, en waar niet. Vooral circusclown Walter (van origine Duitser, en een soort Gene Hackman/Werner Herzog) valt daar door de mand, maar die is op naturelle momenten dan juist weer het leukst. Zoals wanneer hij de knaap wat knok-tips geeft. En natuurlijk wordt er gegoocheld en gegeind, een trucje met een papieren zak (en imaginaire balletjes) is in al zijn eenvoud erg fraai.

Geen opmerkingen: