maandag 1 juli 2013

In Darkness

In één zin? Steven Spielberg die een remake maakt van Kanal. Maar dan wel buiten Hollywood want het aandeel seks is voor een oorlogsfilm van het sentimentele type opvallend hoog. Als een soort 'het leven gaat door'-statement, dus inclusief bitchfights over vreemdgaan. (En het vreemdgaan zelf!) Het mooiste aspect aan In Darkness is wrang maar terecht cynisch. Hoe goed voel je je wel niet als je in de oorlog het leven van een stuk of tien joden redt. Heel terecht roept de Pool aan het eind triomfantelijk: 'Kijk! Mijn joden! Mijn werk!' De pakweg twee uur daarvoor worden nooit echt spannend, maar ze zijn in elk geval wel fraai gefilmd, ik zou haast zeggen 'entertaining'. De riolen van Lviv komen niet zo tot leven als die uit Warschau, maar in Kanal zagen we dan ook letterlijk níets en konden de eigen hersenen het werk doen. Hier wordt ondergronds ook nog een verhaaltje opgezet. Een stuk beter is, zoals gezegd, de Poolse 'Miep' zelf. Hij begint aan het klusje als een manier om geld te verdienen, maar krijgt er gaandeweg haast schik en plezier in. Hij dolt met de kinderen van de joodse gezinnen. Als het echt Spielberg was geweest hadden ze 'm kinderloos gemaakt, maar dan hadden we wel een intense scene gemist als de Poolse dochter haar pa bijna aan een Oekraïense SS'er verraadt.

Geen opmerkingen: