maandag 1 juli 2013
In Darkness
In één zin? Steven Spielberg die een
remake maakt van Kanal. Maar dan wel buiten Hollywood want het aandeel
seks is voor een oorlogsfilm van het sentimentele type opvallend hoog. Als een soort 'het leven gaat
door'-statement, dus inclusief bitchfights over vreemdgaan. (En het
vreemdgaan zelf!) Het mooiste aspect aan In Darkness is wrang maar
terecht cynisch. Hoe goed voel je je wel niet als je in de oorlog het
leven van een stuk of tien joden redt. Heel terecht roept de Pool aan
het eind triomfantelijk: 'Kijk! Mijn joden! Mijn werk!' De pakweg twee
uur daarvoor worden nooit echt spannend, maar ze zijn in elk geval wel
fraai gefilmd, ik zou haast zeggen 'entertaining'. De riolen van Lviv
komen niet zo tot leven als die uit Warschau, maar in Kanal zagen we dan
ook letterlijk níets en konden de eigen hersenen het werk doen. Hier
wordt ondergronds ook nog een verhaaltje opgezet. Een stuk beter is,
zoals gezegd, de Poolse 'Miep' zelf. Hij begint aan het klusje als een
manier om geld te verdienen, maar krijgt er gaandeweg haast schik en
plezier in. Hij dolt met de kinderen van de joodse gezinnen. Als het
echt Spielberg was geweest hadden ze 'm kinderloos gemaakt, maar dan
hadden we wel een intense scene gemist als de Poolse dochter haar pa
bijna aan een Oekraïense SS'er verraadt.
Labels:
Agnieszka Holland,
films uit de jaren '10
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten