dinsdag 2 juli 2013

Looper

Rian Johnson blijft een wispelturig talent, er zit nog altijd meer in dan er hier (en nu) uitkomt. Looper is niettemin een behoorlijk leuke 'stijl boven inhoud'-film, waarin het stijl-aspect niet zozeer in de beelden zit, maar in het feit dat Johnson een cool eerbetoon aan alle mogelijke genrefilms brengt. (Het gaat van film noir, tot western, en dat alles in een sci-fi setting.) Om de scene vindt hij tijd voor een parafrase, vaak niet echt tot één film te herleiden, maar wel met het bijpassende gevoel dat je het als eens eerder in een klassieker hebt gezien. Meetings in diners, wisecracks op de voice-over, en suspense bij een maisveld. (Ok, die is makkelijk, North by Northwest...) Fijn is ook dat de film zichzelf op de hak neemt: 'Laten we het niet over tijdreizen hebben, anders zitten we hier de hele dag met diagrammetjes.' Maar net als in Brothers Bloom begint Johnson gedurende Looper ongeveer vijf keer aan een nieuwe film. Dat zorgt toch voor chaos en onevenwichtigheid. Het eerste half uur is het Brick-sterkst, met Joseph Gordon-Levitt en Paul Dano als een bijzonder soort moordenaars. Gordon-Levitt dwaalt in de nabije toekomst door retro-nachtclubs, als ware hij op zoek naar een Chinese Bookie. Zijn slachtoffers worden wel wat eenvoudiger 'aangeleverd'. Dan volgt een existentiële twist. Even daarvoor trekt Gordon-Levitt een echt Bruce Willis-bekkie (met hulp van wat schmink?) en wie arriveert daar ter plaatse... Juist. Willis komt uit de toekomst en is de oudere versie van de huurmoordenaar. Een soort replicant dus. Je verwacht een film waarin de twee 'ikken' in een psychologische crime-tale elkaar uit de brand moeten helpen, maar hun wegen loopen al snel uiteen, waarna Willis een lege huls blijft. Rian Johnson zoekt in de mindere tweede helft óók nog het bovennatuurlijke op, met een heel eng Asperger-kind. (De angst voor autisten in deze onsociale virtuele tijden blijft toch opmerkelijk!) Emily Blunt speelt moeder en love interest, wat precies één galante scene oplevert. Een femme fatale wordt ze (helaas) nooit, maar de sequentie 'vrouw met zin, belletje, sigaretje' is wel heel fraai.

Geen opmerkingen: