vrijdag 3 juni 2016

10.000 Km

'You don't want to be with me, you want me to be with yóu.' Moderne relatieperikelen. Ik herinner me een Volkskrant 'dilemma'-rubriek, waarin een achterblijver zich afvroeg of haar vriendje niet minstens de helft van haar vliegticket moest betalen. Hij wou haar toch zo graag zien op zijn stageplek in Verweggistan!? Het Spaanse stel in 10.000 KM worstelt met vergelijkbare 'problemen'. In de steamy openingsscene wordt er nog aan een baby gewerkt; al maakt de man zich dan al vooral zorgen of zíj klaarkomt. Een veeg teken. Eén e-mail later en zij wil naar L.A. Haar baard-hipster moet maar thuisblijven. Zo geschiedt. Gelukkig kun je elkaar in de gaten houden via moderne media. Een romantisch diner voor twee per webcam. Het heeft iets onwaarschijnlijk onnozels. Alsof het toch enkel om 'bekijken' ging. Dat we hier te maken hebben met twee ontzettend knappe mensen doet het scenario ook niet veel goed. (Het meisje is een combinatie van Scarlett en Rebecca, al heet ze Vicky noch Christina). Latten blijkt al snel niet te werken in een relatie die gebaseerd is op fysieke aantrekkingskracht. Hoewel daar natuurlijk niks mis mee is, begon ik me als kijker wel af te vragen of de man ooit naar haar kúnst zou vragen. Zo wordt 10.000 Km almaar cynischer. Een soort Her met echte mensen die niet meer weten hoe het is om echt met elkaar te zijn.

Geen opmerkingen: