woensdag 1 juni 2016

Les Combattants

Moeizame liefde bij de magnetron. Slechts de diepbevroren kippetjes ontdooien makkelijk. Arthouse zoals het hoort. Wat hier wél echt opvalt. Het gaat slecht met Frankrijk. Met Europa. Ik kreeg plots het gevoel dat Franse films zoiets haast nooit durven te zeggen. Nationalistisch als 'ze' zijn. Zelfs het Franse leger wordt hier belachelijk gemaakt, op pad met zo'n promotietruc(k) op de kermis. 'Bel nu 4032 en s'engager.' Treurigheid troef. Moderne tijd = een hengel met een 'piepje' als je beet hebt. Hoef je ook niet meer op te letten. Naar goed Frans gebruik is er een Jandekiaans lelijk 'mecske' die met zijn twintigersziel in de knoop zit. Een broeierig 'meske' heeft in elk geval wél een plan. Dat leger. Survival. Het gaat immer slecht met Frankrijk. Met de wereld. De beste zet van Les Combattants is de galante, progressieve gender-omkering. Meisjes zijn de nieuwe jongens. Met alle voor- en nadelen van dien. Zij zijn de koppige binnenvetters geworden, zij delen de rake klappen uit. Zij zorgen nu voor zichzelf, in plaats van voor anderen. De jongen is het lieverdje. Hij rédt de fret. Hij probeert sensueel. Gedurende de global verwarmde zomer naderen de twee elkaar. Een boot camp als laatste illusie dat je nog wat kunt leren van de oude instituten, voor je op jezelf teruggeworpen wordt. Jammer dat de film niet voor het duister-Saramagische open einde kiest.

Geen opmerkingen: