zaterdag 18 juni 2016

The Lobster

'There's blood and biscuits everywhere.' De humor van het coole The Lobster is een beetje vreemd, maar wel lekker. Soms knoerthard en cynisch, maar tegelijkertijd piekfijn gestileerd. Het kwam vast niet alléén door het dure hotel dat ik aan Wes Anderson moest denken. Wel een a-romantische en grimmige Anderson dan. Het verrassende eerste shot knalt letterlijk en figuurlijk. In een hotel in het prachtige Ierland verzamelen singles zich voor een dystopie. Ze hebben een x aantal dagen om een partner te vinden, anders volgt een gepaste sprookjes-straf. De gedistingeerde hoofdpersoon is besnord en gekapt op (of naar) de merkwaardige situatie. Weggelopen uit een James Joyce-verhaal ondergaat hij de wonderlijke gebeurtenissen gelaten, als een Man Without a Past. (Er speelt ook zo'n bandje..) Een paar mede-mannen uit hetzelfde schuitje worden (naast concurrenten) ook kompanen in 'de Jacht'. De kijker zet intussen de 'Dogtooth' in de ondoorgrondelijke maatschappij-metaforen. Jammer genoeg kiest anti-komiek Lanthimos voor het verkeerde pad. Het hotel wordt verlaten, nog voordat de puzzel daar is 'opgelost'. Ik was liever in die rare setting gebleven. Into the wild wordt de film eigenlijk snel minder, hoe droogjes Rachel Weisz haar best ook doet. Het laatste shot word zelfs verknald. Waarom niet meteen op zwart?

Geen opmerkingen: