vrijdag 17 juni 2016

The Look of Silence

Nu ook al sequels op succesvolle documentaires? Wel begrijpelijk, overigens. Waar Oppenheimer in the Act of Killing de daders over hun slacht-partijen liet vertellen, zoekt hij nu de slacht-offers op. Dat is toch een bekender perspectief. (Mijn hart zou bloeden als ik hier over saaier en clichématiger zou beginnen, maar ergens in de verte sluimert het...) In een wat al te vaak terugkerend shot bekijkt de broer van een van de slachtoffers Oppenheimers vorige docu. Grimmigheid was zelden zo sereen. De stokoude ouders van de man zorgen aanvankelijk nog voor wat lichtvoetigheid. Moeder klept recht voor de raap. En papa is het oudste en dunste wezentje ooit op doek getoond. 'Nee joh, hij moet 140 zijn'. (Aldus moeder.) Het gehannes, gewas en gepoeder van de Benjamin Button zorgt voor absurde taferelen. Het neigt naar bejaardensploitation, maar, jemig, wat een taaiheid. Ook deze docu weet weer vele emoties op te roepen. Confronterend. Gênant. Moeizaam. 'Niet over politiek beginnen'. Elk gesprek de bekende smoesjes. 'We deden slechts wat van hogerhand was opgedragen.' 'Wij wisten er niks van'. Vraag me af of iemand ooit zo'n film met nazi's heeft durven maken. Wat een lef. De laatste scene met wéér zo'n familie scherpt de lens nog een keer. 'Eerst vond ik je aardig Joshua, maar nu niet meer.' Mensen willen enkel hun eigen waarheid aanzien. Afzien doen anderen maar.

Geen opmerkingen: