zaterdag 4 juni 2016

Mad Max: Fury Road

'Mediocre!' (En dat bedoel ik best positief.) De films die alle andere films overbodig maakt, zei men. Het is in elk geval een doldrieste 'epic win'. De formule: Mad Max 2 + vrouwen. Girl power is alles wat we nodig hebben na die apocalyps. Moeders, bruidjes en Charlize Theron die 'r met gestrekt been inkomt als de Wrecking Ball. Ecologisch én feministisch is de film is de film correct als nieuwe Nikes. De anti-religieuze boodschap zat ik wellicht vooral zelf te zoeken, maar het legertje Billy Corgans offert zich in elk geval in jihad-style op voor het after-life. Mad Max staat erbij en kijkt ernaar. Hij spreekt nauwelijks, hem overkomen dingen; zoals gekruisigd en wel als bloedzak dienen... Max mist zelfs de kans om een 'lickje' te spelen als ie eindelijk die roadshow-gitaar in handen krijgt. Had Lee Scratch Perry daar niet moeten staan met zijn soundsystem? Over de muziek van Holkenborg is al genoeg gezegd, maar zijn gedreutel blijft een gemiste kans om eigen, andere accenten te leggen. De poëtische momenten – een vogelwezen op stokken! – hadden dan ook nét dat flardje meer magie meegekregen. Na een tijdje dacht ik: misschien is Fury Road wel één grote metafoor voor het einde van Khadaffi. Alleen in de woestijn, met de laatste getrouwen in een konvooi, doelloos heen en weer. 'I had a little brother and he was perfect, perfect in every way.'

Geen opmerkingen: