dinsdag 21 juni 2016

The Salt of the Earth

'We zijn extreem gewelddadig. Onze geschiedenis is er een van oorlogen.' Heel stilletjes het jaar uit met de Braziliaanse fotograaf Salgado en de Duitse regisseur Wenders. Beide spreken een uiterst charmant Frans, een zeer begrijpelijk middelbare school-taaltje met een lichte twist. Wenders wordt door de familie Salgado ingevlogen om een docu over pa Sebastiao te maken. Zoonlief helpt mee, wat Wenders de kans geeft om briljante babyfoto's te tonen. 'Zie hier mijn toekomstige co-director.' Toch valt er verder weinig te glimlachen in de wereld van Salgado. Niet alleen is diens ándere zoon gehandicapt, ook op macro-niveau gaat alles kut. Salgado was een van de eersten die de Ethiopische hongersnood en de Rwandese genocide vastlegde. Hij deed dat in Dreyeriaans bijbelse foto's. Iconisch holle blikken. Er schijnt een hemels licht op onwaarschijnlijke ellende. Het middendeel van de docu is werkelijk hartverscheurend. (Ook omdat Winders het in de stijl van Sebastiao perfect kadert). Na Rwanda gaat de fotograaf, niet geheel onbegrijpelijk, door een crisis. Hij vlucht naar de beestjes. De wijsheid van een schildpad. Zijn foto's worden minder boeiend NGC-materiaal, maar zijn leven gelukkiger. Echt in de diepte gaat de docu verder niet meer. Deze avonturier deed wat hij deed. No questions asked. En waarom ook Freudiaans peuren als je oeuvre zo'n goudmijn is? Zonder cynisme.

Geen opmerkingen: