zondag 26 juni 2016

Night Train

'Kijk daar op die heuvel, ze nemen hem mee.' Bijzonder elegant Pools drama. Met een van de allerbeste filmlocaties. Nee niet die heuvel. De trein. Dat combineert de voordelen van een hotel (de grote cast!) met het gevoel van transitie en beweging. Na een nog wat olijk Agatha Christie-begin heeft Night Train al snel de juiste Franse boemelslag te pakken. De muziek zucht van oehoehoe, de vibrafoon wordt zachtjes gestreeld, de sigaretten kringelen, en de mensen zijn mooi. Verrek, de trein zélf is mooi. Het ijzeren kolos moet toch een van de stokpaardjes van de Poolse spoorwegen in de fifties zijn geweest. Het ding ziet er bepaald niet goedkoop uit. Gaandeweg de reis richting kust wordt ons af en toe een sereen kijkje naar buiten gegund. Binnen flirten babbelkousen, staren vieze mannetjes naar achterwerken. Anderen broeden achter zonnebrillenglazen. Night Train heeft de vinger goed aan de pols van de klassen en standen. De film maakt zelfs even tijd voor een Buchenwald-dialoogje. Dat Agatha Christie-intro was er trouwens niet voor niks. Een moord uit de krant wordt besproken, opties afgewogen, relaties afgebroken. Terwijl de nacht valt lijkt de vrede dichtbij, maar dat is maar voor even. In de vroege ochtend volgt de beklemmende ontknoping. Symbolisch en religieus zonder  in oeverloze metaforen te verdwalen. First class film.

Geen opmerkingen: