woensdag 15 juni 2016

Youth

'Now let's not get caught up in all this truth now. Remember that fiction is our passion.' De cinema heeft het moeilijk. Televisie (series!) hebben de jeugd én de toekomst. Sorrentino contempleert op het einde van de auteur, maar hij doet dat in zijn gebruikelijke retro-stijl. En retro... Da's ook een beetje sterven. Een beetje van hemzelf, en heel veel van Fellini. Buiten Italië werkt dat toch een heel stuk minder. Zo wordt het allemaal wat pijnlijk. Youth is zelf géén goed argument voor de kracht van cinema. Het is eerder een vergrijsde film voor een vergrijsd arthouse-publiek dat het bekende nog smaakt. Twee grumpy 'muppets' vormen de kern van het hotelverhaaltje. Vooral Caine blijft een klasblak. Hij weet als enige de tristesse van La Grande Bellezza te benaderen, en dat met Woody-hoedje en Staartjes-bril. Keitel heeft het als passé regisseur lastiger, terwijl daar toch duidelijk het hart van Sorrentino ligt. Voor de frisse aanvoer zorgt een fijne Paul Dano, al is zijn personage wat 'onontwikkeld'. Maar dat geldt eigenlijk voor de hele film. Sorrentino cruise controlt op zijn bekende melange van muziek. En zodra de humor eindelijk wordt losgelaten – want god wat is die Britse gezant flauw – wordt het heus aangenaam. Maar toch dacht ik steeds: zou er ook een Youth 3D-versie bestaan? Een paar shots lijken zelfs die wanhopige gimmick nog in te willen zetten...

Geen opmerkingen: