zondag 19 juni 2016

Eisenstein in Guanajuato

Nu begrijp ik waarom deze Greenaway zo weinig aandacht heeft gekregen. De film is, hoe zal ik het eens zeggen, excentriek, zelfs voor een arthouse-publiek. Of moeten we grappen: ass-centric. Aan Greenaway's voorliefde voor piemels zijn we redelijk gewend, maar dit is zijn eerste échte gay-film. Inclusief De Ontmaagding van Sergei Eisenstein. Mensen mopperden over historische accuratesse, maar Greenaway concentreert zich vooral op Eisensteins hysterische editing. Het geeft 'm de kans op splits, cuts en dat alles liefst in drievoud. Een aardig trucje zijn de voorbij flitsende historische foto's, die bewijzen dat Eisenstein werkelijk van maffe poses hield. Het begin raast in totale waanzin heel vermakelijk voorbij. Eisenstein schudt zich eens goed uit onder de douche, en laat zich verzorgen als een Zonnekoning. Montezuma én de bronstige gids zijn de juiste mannen op de juiste plaats. Maar als de kijker gewend raakt aan de edit-achtbaan, gebeurt er in Mexico eigenlijk bar weinig. Eisenstein vertelt ironisch genoeg vooral over zijn avonturen op weg náár Mexico. Zo wordt het geen film, maar een college. Met wat expliciets tussendoor... Best geinig dat Greenaway hier – in tegenstelling tot Noe – blijkbaar wél goeie acteurs voor kon vinden. En zelfs op een plat schermpje verslaat hij met caleidoscopische shots de 3D Love van Noe met gemak.

Geen opmerkingen: