donderdag 23 juni 2016

The Boy

Herten en eenzaamheid, ze komen alleen samen tevoorschijn in de cinema. Eigenlijk wel logisch. De ritselingen van het edele dier kun je enkel spotten wanneer het héél rustig in je leven is. De setup van The Boy verschilt niet veel van het prachtige Shell. Een vader en zijn kind, tezamen in het niets. In Shell runden ze een Schots tankstation, hier een motel ergens in de Amerikaanse bergen. Het motel is echter wel de cruciale hint. Motels roepen immers weer andere associaties op. Gevaar. Geweld. Unheim. Het kind wil weg. Nog geen puber – misschien dat hij het motel dán wel leuk zou vinden met alle 'weird adult stuff'. Nu houdt hij zich vooral bezig met levende en dode beestjes. Ook pa gaat onderuit als een dood beest in een dood motel. De mondhoeken van de Droopy depressieveling staan maar in één stand. Toch zijn de twee samen wel lief, hun eenzaamheid bestrijdend met kleine rituelen. Maar soundtrack-componist Hauschka kondigde het met zijn Hermannesk piepende en krakende violen allang aan. We gaan in horror stijl eindigen. Dat gaat met horten en stoten. Ik kreeg het vermoeden dat er een kort verhaal wat al te fanatiek tot twee uur werd opgerekt. (Het bleek later een 'chapter' uit een boek). Zoiets merk je. De spanningslijn is niet gebouwd op klassieke horror-spanning. Wel op arthouse verveling. 'You stole my money!' 'It's called freezing your assets.'

Geen opmerkingen: