dinsdag 14 juni 2016

Phoenix

'Ik ben jaloers... op mezelf.' Oorlog. Altijd maar weer die Tweede Wereldoorlog. In een matige film heb ik dat snel gezien. Phoenix is niet dramatisch slecht, maar toch één van de tegenvallers van dit filmjaar. De openingsscene kondigt dat al aan. Een overacterende Amerikaanse soldaat bij een 'grenspost', niks mysterie, maar een smoezelig b-film sfeertje. De bijrollen blijven een film lang moeizaam, en dat over de gehele linie. Het neppige gevoel gaat echter nog bijna een bewuste keuze lijken. Phoenix gaat immers over jezelf voor de gek willen houden. Ich habe es nicht gewusst op zijn extreemst. Daarbij passen de kleuren van een ouderwets melodrama, en een ongeloofwaardig plot uit Hollywoods propaganda-tijd. Het is jammer dat de soundtrack nergens een stukje Spellbound citeert. Een Joodse vrouw keert na de oorlog gebroken terug uit het kamp. Haar gezicht in flarden, maar met genoeg connecties en geld om opnieuw te beginnen. Dat wil ze echter niet. Ze wil haar oude leven terug. 'Met Johnny'. Een obsessie als een schlager-song. De liefde van de vrouw voor de foute man. Totale zelfverwaarlozing. Ik zou zeggen: een persoonlijkheidsstoornis. Maar de film heeft – begrijpelijkerwijs – weinig zin de vrouw te ontmaskeren. Helaas. Weg kans op ware, diepe subtiliteit. Het einde kopt haar eigen Reader's digest pitch wel lekker binnen, dat wel.

Geen opmerkingen: