zaterdag 25 juni 2016

National Gallery

'Your excellencies, why not have an anamorphic skull? Feestje voor knappe koppen en cultuurwetenschappers. Very, very learned people dus! Drie uur lang dwalen we door, voor en áchter de schermen van de rijkgevulde National Gallery te Londen. Nu zou ik iets clichématigs kunnen zeggen als: de plaatjes spreken voor zich. Maar interessant is nu juist hoeveel moeite er wordt gedaan om vóór de plaatjes te spreken. Het zijn de gidsen die de film vullen met hun enthousiasme. Zoals de vrouw met de lisp die over Holbeins doodskop orakelt, maar eerder nóg beter op dreef is, wanneer ze PP Rubens' Samson en Delilah tot leven brengt. Achter de schermen zoeken de managers naar 'het verhaal dat we willen vertellen richting end user'. Gelukkig is de main boss een ouderwetse snob. In een leuk meta-momentje filmen Frederick Wiseman en zijn crew een ándere tv-crew die de curator van de grote Leonardo-expo filmen. Het is nog net geen Verkade-effect. Zoals elk museum van enige statuur houdt de National Gallery zich ook bezig met reparatiewerken. Wiseman houdt duidelijk van de ambachtelijke kant van de zaak, hij gunt ons vele restauratie-inkijkjes. Codewoord: no retouching! De vernis of geen vernis-discussie is van alle tijden. Eastlake moest ooit het veld ruimen toen de geliefde bruine kleur van de schilderijen ineens was verdwenen...

Geen opmerkingen: