zaterdag 11 juni 2016

Im Keller

De goedheid van de cavia wordt hier weer eens bewezen. Nieuwsgierig, geïnteresseerd en onbevreesd gaat het beestje op de slang af. Met voorspelbare gevolgen. Maar of deze volkomen losstaande scene als metafoor iets zegt... Seidl heeft dezelfde kwaliteiten, maar is hij een gutmensch? Hij lijkt me eerder een sarrer. Jammer eigenlijk, dat hij niet met Bromet-stem de mensen doorzaagt. Seidl bezoekt hier Oostenrijkse kelders. Reusachtige ruimtes, te bereiken via zo'n steile 'afrit'. Een goede plek om een ontvoerd meisje te bewaren, je incest buiten het zicht van de buren te houden, of... om tuba voor de Fuhrer te spelen! Pompompom. Tussendoor drink je spritzers. Na het opstaan gelijk 3 'om te kunnen spreken', dan in de ochtend 10, en nog eens 10 omdat het toch zo lekker loopt. De nazi-kelder wordt zo haast verknipt hartverwarmend. Ik kon de kerel in elk geval maar moeilijk haten. Een tragkomisch personage uit een Roy Andersson-film. (En meteen grappiger en pijnlijker dan Anderssons ganse vorige film...) Ook de opera-zanger met patriottisch rechtse vriendjes had nog wat liefs. Halverwege de film verandert de vibe echter. Van Man Bijt Hond gaan we naar Menno Buch. De SM-kelder. Logisch, maar ook onwaarschijnlijk onsmakelijk. Van spritzers naar abspritztheorietjes. En die dominatrix. Man, man, man. What has been seen...

Geen opmerkingen: