dinsdag 28 juni 2016

Amour Fou

'Als ons de democratie maar bespaard blijft.' Met een Wilders die 'hoopt' dat zijn revolte 'zonder geweld' kan plaatsvinden, zou je de Pruisische rijken van begin negentiende eeuw bijna gelijk gaan geven. Tijdens hun soirés wordt de staatsrechtelijke omwentelingen druk bediscussieerd. Het is een intrigerende periode. De Verlichting sjokt op de laatste benen, vlak voor het Volk verschijnt. Eigenlijk een tijd die je te weinig in de cinema ziet. Mij schiet alleen Woyzeck te binnen. Zou Emilia Galotti ooit verfilmd zijn? Hausner's Amour Fou heeft dezelfde ironische touch. Achter alle politiek sluimert onzekerheid. Eenieder moet zich heroriënteren. De brave belastingbeambte (nu voor iedereen!) maar ook zijn verveelde huisvrouw. En wat te denken van de ontzettend grappige Romantische dichter, met zijn 'wurden Sie mit mir sterben wollen'-pose. Alles wordt in Roy Andersson-secuur gestileerde decors in beeld gebracht. Kunstige set pieces, net als de blommetjes die de huisvrouw schikt. Haar twijfel groeit. 'Het is vreemd een ziekte te hebben die misschien geen ziekte is.' Dichter Heinrich ziet de kans. Jammer dat hij tijdens de enige voice-over niet gewoon recht in de camera spreekt, voor nog meer Befremdung. Ik hoopte op een einde vol demasqués, maar stiekem is Amour Fou – ondanks alle grimlachjes – echt tragisch. 'Innerlijke pijn, innerlijke pijn.'

Geen opmerkingen: