maandag 20 juni 2016

Lost River

'He's also available for children's parties.' Grimmige lolletjes met Ryan Gosling. Ik zag laatst een Mickey Mouse Club-filmpje. Gosling stond er al bij. En ik maar denken dat ie selfmade indie was. Gaan we verder niet snibbig of snobbig over doen. Met Lost River toont Gosling zich een man van smaak. Dit kan best een Dennis Hopperiaanse cult classic worden. Moet ie wel nóóit meer een film maken. Ik verwachtte een soort Knight of Cups, maar het is toch meer Lynch dan Malick, op wat armoede-shotjes na. Lynch lijkt me ook dieper tot de poriën van Amerika doorgedrongen; iedereen kan cruisen op die Twin Peaks-mood van foute nightclubs, bizarre vrouwen en tiener-verwarring. Gosling komt er ook mee weg, en Lost River is zeker beter dan de desastreuze recensies doen vermoeden. Ik vind 'm niet veel minder dan A Girl Walks Home Alone At Night. Beide style over substance, beide met een toffe electro-soundtrack. Hooguit is Lost River amateuristischer. Zoals Prins dat was. Half-af en met een vieze slechterik (hier met Ron Vlaar-hoofd). De bully rijdt door een leeg stadje, takelt koperdieven toe, terwijl de laatste lokalo's 'm peren. ('I love you and I will never forget you'.) De Lynchiaanse heldin belandt in een club dankzij de altijd fijn schmierende Ben Mendelsohn. Had mega-ster Gosling trouwens geen Lana del Rey-cameo moeten regelen?

Geen opmerkingen: