zondag 19 juni 2016

Beasts of No Nation

'Ik wilde zeggen: ik ben óók moe, maar ik was zo moe dat de woorden niet uit mijn mond kwamen.' Het Warchild-verhaal. Niet zo heel vaak de hoofdmoot van een film, tegelijkertijd voelt het toch bekend. De horror van de kindsoldaat. De 'failed states' in Afrika. Misschien kwam het doordat ik in 2015 Congo van Van Reybrouck las, waarin ook een paar beklemmende passages uit het 'genre' zitten. (De schrijver bezoekt een hoge pief, die een stukje Congo controleert.) En anders heb je nog Wat is de Wat van Dave Eggers. Netflix-productie Beasts of No Nation is helaas niet vrij van wat Hollywood-sentimenten. Zo bevat de film een permanent zwijgend jongetje dat van een Disney-set komt... De gruwelen worden soepel gesmeerd door walmende hipster ambient. Vaak is het beter gewoon het ritselen van het gras te horen. Toch is Beasts of No Nation op momenten zeker aangrijpend. Het gevoel dat je leven – als je op de verkeerde plek bent geboren – elk moment totaal kan veranderen. Daar zijn de rebellen, daar gaat je vader. Hoofdpersoon Agu belandt zo haast vanzelf in een legertje van kindsoldaten. De film maakt de kameraadschappelijke aantrekkingskracht van de Lost Boys begrijpelijk. Beter een vangnet geknoopt met drugs en gekte, dan helemaal geen vangnet. Met een heuse Dub Warrior als commandant. Later wordt het rap minder leuk, zacht uitgedrukt...

Geen opmerkingen: