woensdag 22 juni 2016

Me and Earl and the Dying Girl

De middelbare school, ik droom er nog zó vaak van. Het ligt vast aan al die goeie high school films... Stiekem een van mijn favoriete subgenres, ook al zijn ze allemaal hetzelfde. Altijd maar weer die application letter voor het college. De twee uur daartussen worden de wijsheden vergaard. Me and Earl and the Dying Girl voegt één ingrediënt toe aan de mix. Kanker. Da's makkelijk scoren, maar het werkt wél, dankzij een intrigerend Portman-meisje. Net als in Perks of Being a Wallflower en The Spectacular Now is de afdaling in de psyche alleszins geloofwaardig. Mokken op je moeder, terwijl je vriendin lijdt. Wel moet gezegd dat -  vergeleken met de eerdergenoemde toppers - de dingen het hoofdpersonage hier overkomen, meer dan dat hij ze werkelijk doorleeft. Maar zo uit zich misschien ook de subhuman state die hij zelf propageert. Hij wenst slechts te observeren. Geleerd van pa, die de depri socioloog en Herzog-fan uithangt. Zoonlief benadert school al even sociologisch. De ontleding der groepen. Hij hoort zelf bij de kids die altijd bij de leraar hangen. Een groep die alleen in films bestaat... De coole leraar verwijst zelfs naar Ding-a-dong! Sowieso dit een postmodern feestje van coole namedrops. Enkel Turks Fruit ontbreekt. Wel worden er in Be Kind Rewind-style parodieën geproduceerd. Titels: The 400 Bros, Breathe Less en... mijn favoriet: 12:48 PM Cowboy. Moeilijk om niet van zo'n film te houden.

Geen opmerkingen: