woensdag 15 juni 2016

Schneider vs. Bax

Een niet al te expliciete aanwijzing dat je naar een Nederlandse film zit te kijken vormt het interraciale huwelijk. Eén van de twee partners is standaard een Belg. Schneider klept hier Vlaams, en hij moet op missie terwijl zijn blonde vrouw thuis zijn verjaardagsfuif voorbereidt. Een huurmoordenaar in een Van Warmerdam-film, da's anders. Alleskunner Alex speelt zelf het doelwit Bax, en hij doet dat met een Jack Wouterse-achtig fanatisme. Ergens in de duinen wil hij rustig aan zijn boek werken, maar wordt dan vervelend gestoord door én van zijn dochter. Maria Kraakman maakt de leipe komedie in het eerste half uur compleet. Ze is geweldig als de perfecte borderliner. Zo raak. De schichtige blik, de huilbuien, de onredelijke koppigheid. Muesli! Niet zo vreemd dat van Warmerdam even daarvoor nog zijn maîtresse snel naar buiten heeft gewerkt. 'Ik schaam me helemaal niet voor je, maar ik heb een rare dochter.' Helaas stapt Van Warmerdam daarna in een valkuiltje dat hij zelf heeft gelegd, of zo u wil: hij dondert in een greppeltje waar hij niet overheen komt. Het stupide actieverhaaltje. De geweldsspiraal moet weer helemaal worden uitgerold. Da's mij te Tarantino, die flauwige combi van grof geweld en humor. Dan verzon ik zelf maar wat extra grapjes. 'Ik laat me niet verraden door een hoer uit Culemborg.' 'Ex-prostituéé!' Dat antwoord van Malherbe komt helaas niet.

Geen opmerkingen: