woensdag 29 juni 2016

Eden

'There are so many things that I don't understand.' Ga ik toch weer op Mia Hansen-Løve mokken. Terwijl het onderwerp van Eden zo heerlijk is, en de openingsscene nog beter. Een kerel zonder puf ligt na een party tegen een boom. De down na de high, de stille melancholie ná de rave. Met een kleine surrealistische bonus bovendien. Magie ten top, helemaal als de jongelui weer terug richting bewoonde wereld wandelen en de titel verschijnt. Eigenlijk heb je dan het hoogtepunt gehad... Twee jonge gozers beginnen rond '95 garage house te draaien. Precies wanneer Thomas en Guy-Man als Daft Punk doorbreken. De garage guys zijn zelf ook niet onsuccesvol, maar hangen vooral rond in de wereld van kleine radiostations en fanzines. Het levert mooie lummelende scenes op (zoeken naar een kick drum!), maar een écht persoonlijk verhaal wordt het nooit. Ik zie ook niet in waarom er maarliefst twintig jaar nodig zijn. Nu valt het wel erg op dat één helft van het dj-duo pas na járen iets betekenisvols zegt. Alle aandacht gaat naar zijn pafferige maat. Jaar na jaar verandert die geen spat! Ach ja... Misschien was het gewoon die garage house zelf. Ik houd meer van stemmetjes dan van Stemmen. De handjes in de lucht-dj mag best achter een gordijn. Wordt het ook metafysischer van. Niettemin toch eens een Frankie Knuckles verzamelaar opsporen, want Knuckles... Die zit al in die eerste tien minuten.

Geen opmerkingen: