maandag 20 juni 2016
Crimson Peak
'The horror was for love.' Ouwehands haunted huis-filmpje van Guillermo
del Toro. Dat betekent dat we naar Victoriaans Engeland 'moeten', maar
de film begint doodleuk in Buffalo, NY. In Amerika heerst het Moderne
Kapitalisme al. Money wordt gemaakt, paranoia gekoesterd. Een architect
leeft samen met zijn boekenwurmdochtertje (Mia Wasikowska) in een kast van een
huis. Oók een prima locatie voor geesten, maar helaas vrijwel onbenut. Twee
Engelse aristocraten (Oud Geld!) palmen de nerdette in, waardoor we na
het matig geacteerde voorspel alsnog in Engeland belanden. Ondertussen
druppelt de film nog wel wat na in de USA... Het scenario moet daar de
arisch blonde good guy nog ophalen namelijk. De goeien zijn hier blond,
de slechten zwart. Ik weet het, het hoort erbij, maar door het suffe
begin ergerde het me. Gelukkig wordt het in het Engelse kasteel beter.
Daar knutselt de baronet eigenhandig aan de Industriële Revolutie,
omringd door gadgets en geesten. (Wax recordings in de kelder!) Hij wil
zijn klei-mijn doen herleven. Het rode gravel plakt bloederig aan de
muren, de machines barsten van de grinder potentie. Mia wordt er al
iebel van, maar krijgt pas het laatste zetje van Jessica Chastain. Die
máákt de film als bloedhete femme fatale, en zij is ook de enige reden
dat het slot goed te doen is. Zij had werkelijk een most violent year.
Labels:
films uit de jaren '10,
Guillermo del Toro
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten