maandag 20 juni 2016

Crimson Peak

'The horror was for love.' Ouwehands haunted huis-filmpje van Guillermo del Toro. Dat betekent dat we naar Victoriaans Engeland 'moeten', maar de film begint doodleuk in Buffalo, NY. In Amerika heerst het Moderne Kapitalisme al. Money wordt gemaakt, paranoia gekoesterd. Een architect leeft samen met zijn boekenwurmdochtertje (Mia Wasikowska) in een kast van een huis. Oók een prima locatie voor geesten, maar helaas vrijwel onbenut. Twee Engelse aristocraten (Oud Geld!) palmen de nerdette in, waardoor we na het matig geacteerde voorspel alsnog in Engeland belanden. Ondertussen druppelt de film nog wel wat na in de USA... Het scenario moet daar de arisch blonde good guy nog ophalen namelijk. De goeien zijn hier blond, de slechten zwart. Ik weet het, het hoort erbij, maar door het suffe begin ergerde het me. Gelukkig wordt het in het Engelse kasteel beter. Daar knutselt de baronet eigenhandig aan de Industriële Revolutie, omringd door gadgets en geesten. (Wax recordings in de kelder!) Hij wil zijn klei-mijn doen herleven. Het rode gravel plakt bloederig aan de muren, de machines barsten van de grinder potentie. Mia wordt er al iebel van, maar krijgt pas het laatste zetje van Jessica Chastain. Die máákt de film als bloedhete femme fatale, en zij is ook de enige reden dat het slot goed te doen is. Zij had werkelijk een most violent year.

Geen opmerkingen: