zaterdag 4 juni 2016

A Dove Sitting on a Bench Reflecting Existence

Is Roy Andersson weer depressief geworden? Wil hij dood? Met A Dove Sitting on a Bench Reflecting Existence besluit hij zijn Living-trilogie nogal ontmoedigend. En dat terwijl Andersson toch kon profiteren van een 'gniffelbonus'. Ik zat er helemaal klaar voor. You, The Living was zó hartverwarmend absurdistisch. (En muzikaal bovendien.) Dit denkende duifje is echter en beetje melig, en zelfs wat saai. Lukraak ook. Zo wordt het een lange aflevering van een willekeurige nieuwe VPRO-komedieserie. Wekenlang gehyped in de gids, grote namen en verwachtingen, maar met als resultaat enkel wat moeizame glimlachjes in te breed uitgesmeerde situaties. Te weinig voor een voldoende. Het ziet er weer prachtig uit, dat wel. Anderssons wereld is in alle opzichten particulier en herkenbaar. Vale mensen tegen vale muren. In de shots is in elk geval wél sprake van dieptewerking. Het haperende hart van het verhaal wordt gevormd door Bassie en Adriaan. Twee plezierverkopers, met 'klassieke produkten'. Droogkloterij in optima forma. Het is bijna alsof 'entertainer' Andersson zichzelf op de hak neemt. Mijn luidste lach was gepast Von Trieriaans. Een man in een café wordt afgeranseld door Het Verleden. In de laatste fase neemt de waanzin toe, en juist die grimmigheid helpt Andersson een handje. Het horror-einde komt uit het niets, maar grijpt toch bij de keel.

Geen opmerkingen: