dinsdag 21 juni 2016

Crossroads

'Where I come from, you don't blow no harp, you get no pussy.' Grappig is deze film zeker. Toch geef ik de voorkeur aan de LP van Ry Cooder. Crossroads is een moderne Robert Johnson-fantasie, maar het scenario ontbeert de ware liefde voor de blues. Dan had je het gevoel gekregen dat de mákers uren in stoffige archieven naar krakende opnamen hadden zitten luisteren, in plaats van dat hun personages moeten doen alsof zíj dat hebben gedaan. Eigenlijk is het eerder een lievige John Hughes-fantasie (van Walter Hill!). Een Juillard-menneke met die ultieme jaren '80-mat speelt liever de blues dan Mozart. Hij dringt zich op aan een oude 'bluesneger' (Joe Seneca, onvergetelijk in The Verdict) die in een bejaardenhuis verpieterd. De man heeft geen goed woord over voor het knaapje. 'Waar kom je vandaan?' 'Long Island.' 'Hahaha'. Na wat gesteggel, gaan ze alsnog samen op pad. Op naar down south, letterlijk en figuurlijk. Want een bluesman moet zijn 'whip' kunnen gebruiken. De kus dient zich zonder enige romantische build-up an, en hetzelfde geldt voor de muzikale scenes. Weinig noten-kippenvel zo. Gelukkig is 't einde wél leuk, en tekenend. Een film over Robert Johnson kan niet zonder metafysica, maar blijkbaar ook niet zonder Steve Vai! Een potje shredden. Moeten we dat nog blues noemen? blues? Of white man's wankery. 'Ain't nothing ever as good as we want it to be.'

Geen opmerkingen: