donderdag 13 juni 2013
11 Flowers
Vier
films over pakweg 11-jarige jongetjes in een week, da's wat teveel van het
goeie. Dit is een degelijke Chinese middenklasser. Van al die jongetjes is het Chinese knaapje het echtste, al is het maar omdat hij
en zijn maatjes langzaam aan het fascinerende mysterie 'seks' beginnen
te denken. Zo begint de film al met 'dubieuze' spelletjes aan het
klimrek, en wordt er later een stelletje bespioneert. 11 Flowers speelt
in de periode van de Culturele Revolutie, toen ook de intellectuelen
naar het platteland werden verscheept om daar het land te dienen.
Waanzin natuurlijk. 'Ben je die revolutie-liedjes nu nog niet zat'. Het
hoofdpersonage en zijn kornuiten lijden er minder onder. De film neemt
fijn de tijd om het alledaags geklier te schetsen (waar een nieuw shirt
van cruciaal belang is, heel modern eigenlijk). Datzelfde shirt speelt
ook een cruciale rol als 'het plot' dan werkelijk begint. Een dissident
in een bos, een geheim. Een bekende kinderfilm-variatie eigenlijk. Waar
in de meeste films de 'gewonde soldaat' een goedzak blijkt, is deze man – in
de ogen van de braaf communistische jongetjes – een schurk. Het dilemma
(moeten we iemand iets vertellen?) wordt er niet minder om. De film
verbindt het thriller-elementje wat schematisch met het opgroei-aspect,
al is de scene met (daar is ze weer) het eeuwige buurmeisje, na een regenbui, juist
om die contrasten wel erg fraai. Je ziet zelf voor het eerst een (semi)naakt
meisje. En in de kamer ernaast storten volwassenen in onder het gewicht van de
dictatuur.
Labels:
films uit de jaren '10,
Xiaoshuai Wang
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten