donderdag 6 juni 2013

This Must Be the Place

Dit heeft wat weg van een late Wenders. (En ik zei láte hè.) Een collectie halfbakken ideetjes, sommige leuk, andere minder, afgewisseld met een prima muziekkeuze. Met als tijdvullend intermezzo dan nog een soort van reclamespotje voor David Byrne (die de soundtrack verzorgde, en bij wie ze de titel gingen lenen). Ik heb wel het gevoel dat de film een goed hart heeft, maar er klópt verder zo weinig. Sean Penn speelt de hoofdrol als rockster (van voorheen en ver heen). Hij heeft het uiterlijk van die knakker van The Cure en het spreektempo van Ozzy. De man zit in zijn Ierse mansion een beetje te niksen. 'I think I am a tad bit depressed' zegt hij na het beffen tegen zijn vrouw Frances McDormand. 'I think you're confusing depression with boredom'. Thuis lijkt niettemin genoeg absurds aan de hand. Er is iets met een verloren zoon, en Frances blust brandjes. Horen we al snel niks meer over, want Penn vertrekt naar WendersWonderland the USA. Dan volgt zonder twijfel de bizarste plotwending van het jaar. Nazi's! Ik kan het nú nog niet geloven. Moet élke film dan over holocaust gaan!? Niettemin is de rest van de film toch gewoon your typical roadmovie, tegeltjes in flarden, en een paar leuke barspelletjes. Regisseur Sorrentino (fuck, die is van Il Divo, ai ai ai) lijkt werkelijk elke ingeving maar meteen te hebben gebruikt. Op driekwart: 'shit er is nog helemaal geen knappe vrouw langsgekomen'. En hop. Daar zijn een stel benen. Weer even later komt ook de entree van Harry Dean Stanton als geroepen. Exactly his kind of batshit movie. Zijn rol? Totaal overbodig.

Geen opmerkingen: