donderdag 13 juni 2013

The Girl with the Dragon Tattoo

Ik hoopte op de Let Me In-treatment – een frisse Amerikaanse remake – maar Fincher heeft het verhaal niet eens naar Seattle verplaatst. De naam en faam van Stieg Larsson zullen te groot zijn. Nu kijken we dus naar Engels sprekende Blomqvists en Wernstroms. Fincher tunet fine, meer niet. Hij schrapte goddank de flashbacks van het tattoomeisje, en hanteert een strakker ritme, wat de ongeloofwaardigheden geloofwaardiger maakt. Ik bedoel, waar gaat het nu allemaal om? Een rijke (dus foute?) familie á la de Brenninkmeijers die stuk voor psychopaten zijn, maar wel gewoon gezellig elkaar hatend samen (!) op een privé-eilandje wonen... Mwah. Se7en-spannend wordt het nooit. Meer dan de vorige keer viel me het Assange-aspect op. Dat voelde Larsson toch goed aankomen. Het idee dat wij 'goede' mensen eigenlijk ook maar gebruik moeten gaan maken van foute tactieken om zo de 'bovenbaasjes' te bestrijden. Hacken maar. (En parallel daaraan, verkrachters op Saw-achtige wijze mishandelen.) Van het Scandinavische pacifisme is niet veel meer over zo. Eén van de verbeteringen is het tattoomeisje, dat hier nog wat vleermuiziger gek is gemaakt. Dat maakt haar drieste acties “logischer”, en doordat Fincher meer erotiek toevoegt is ook de relatie met de journalist (Daniel Craig) zinnelijker, primitiever en beter. Yorick van Wageningen (een Fincher én een Malick op je cv, wow) helpt meer dan een handje mee aan het primitieve, hij vertolkt de Vieze Man uitstekend.

Geen opmerkingen: