vrijdag 7 juni 2013

Ill Manors

Multi-talentje, die Ben Drew. Ik had (zonder het te weten) te soundtrack van deze film al gehoord. Drew rapt namelijk ook als Plan B. Maar als regisseur vind ik hem nog veel veelbelovender. De ambitie spat er vanaf. De raps zijn in dit crime-epos niet gebruikt als pompende background, nee ze vormen de voice-over van het verhaal. Urban musical-style. Zeer tof gedaan. Gestileerd en toch echt. Inhoudelijk mag de film er ook wezen, terwijl het toch zeer breed gaat. (Van kindertehuizen tot crackheads) We zien hier de wereld van Attack The Block (met 'bruvs' en 'allows its') maar dan zoals hij werkelijk is. Goede invloeden zijn in deze surroundings net zo schaars als buitenaardse invloeden. Vooral het eerste uur is ijzersterk, in het mozaïek-verhaal passen alle stukjes precies. Ellende na ellende, soms tegelijkertijd (dan zien we een scene vanuit een ander hoekje opnieuw) en ook gewoon 'logisch' omdat de ene domme actie volgt uit de andere. Het levensbelang van de mobile phone voor de dealer bijvoorbeeld. (Met de anonieme klanten die zich van 'once a week' 'twice a week' gaan noemen.) Het eerste uur is een echt gezamenlijk verhaal over een community, het is lastig er iemand uit te lichten. In de pijnlijkste sequentie zien we hoe twee matties een vrouw van kebab-bar naar louche honk slepen om haar te prostitueren. De enige jongen heeft er zo zijn twijfels bij, en hij vormt dan ook het hart van de tweede helft. Daar nemen de soft powers het over (nadat de hard powers keihard hebben gepiekt halverwege). Typisch genoeg is die tweede helft ongeloofwaardiger. Veel Crash-toevalligheden. De rap voice-over zwijgt ook plots. Jammer, maar het doet verder niets af aan het positieve oordeel.

Geen opmerkingen: