dinsdag 11 juni 2013
Headhunters
Ik
heb de neiging dit een 'vrolijk spektakelstuk' te nemen. Onzin, er is eigenlijks
niets vrolijks aan. Spektakel is het wél, in een 'ekte ekte' genrefilm. De
setup - kunstdief met een minderwaardigheidscomplex - suggereert nog een
tong in de wang-verhaal, maar hoe langer de film duurt hoe
bloederig het wordt. Hoewel het plot verder niet serieus is te
nemen, is het wel allemaal uitgevoerd met de intentie van een
bloedserieuze Scandinavische thriller. Het begint met een Jort Kelder-mannetje dat in zijn
modernistische designer-villa zijn twee koppen grotere schone pleziert. Voor haar moet hij alles uit de kast halen – denkt ie – en dus steelt hij
samen met een snorremans schilderijen. Dan dient zich een
droomkans aan, zo gemakkelijk dat alle alarmbellen af zouden moeten
gaan. Onze held lijkt dit ook wel te weten, maar ziet een en ander
gewoon als een uitdaging. Een schilderij jatten van een
beveiligingsexpert, die eruitziet als Antonio Banderas gone nazi.
Doen we! Vanaf dat moment verwachten we twists, twists, twist, en hoewel
het verhaal langzaam noirig onnavolgbaar wordt blijven bruuske
wendingen uit. Ik zat al te bedenken 'wie is de domste' (want die gaat
met het been heen) maar vijf minuten later is die figuur dood. Femme
fatale dan? Het gaat hier echter vooral om de knalharde actie. Vandaar ook dat het hoofdpersonage halverwege zijn 'huid'
afpelt, als Paul Weller in Robocop. Collina-style. (En oh ja, squash!)
Labels:
films uit de jaren '10,
Morten Tyldum
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten