woensdag 12 juni 2013

Once upon a Time in Anatolia

Grootse film, en ik was niet eens zo'n grote Nuri Bilge Ceylan-fan. Hier pakt hij echter Roemeens uit. Ik ga enkel echoën wat Olaf al zei in zijn Subjectivisten-artikel. Once Upon a Time ligt in de lijn van Aurora. Langzaam, beklemmend en heel fascinerend. Tegelijkertijd lijkt de film op L'Humanité met zijn minutieuze aandacht voor politie-procedures, en de wat sneue mannen die een en ander uitvoeren. Ceylan pakt hier de meest intellectuele variant van de detective (de dader is bekend, heeft bekend, maar wáár is het lijk). Alle thrillerige vragen zijn zo afgedekt, wat rest is enkel sfeer en een vleugje 'waarom'. De cinematografie van de eerste helft van dit lange epos is zó goed. Het is bijna belachelijk. Ik heb nog nooit zulke mooie nachtelijke scenes gezien. Dat begint al na een minuutje of vijf als we de politie-karavaan van een afstandje aan zien komen rijden en iedereen langzaam uitstapt. De hele film baadt in een gouden clair-obscur. Terug in de auto maken we kennis met de leden van de karavaan. Gebabbel over random zaken, en plots merken we dat de camera verschuift. Heel langzaam komt nog een persoon in beeld, achter in de auto, in het donker. De Dader. Dürer/Samaras-look. Volgens mij is dat na tien minuten en dan heb je dus al twee geniale momenten te pakken. Waaraan herken je nog meer dat een film goed is? Dat je gaat denken dat de bijrollen door 'werkelijke' personen worden gespeeld, zoals de sergeant uit het leger die koekjes aan komt bieden aan rechercheurs. Gaandeweg begint de film op de dokter in het gezelschap te focussen. Dat is het typische Ceylan-personage. Gebroken huwelijk, gebroken man, goeiigheid die op ontploffen staat. Hij en de prosecutor vinden elkaar gedurende de nacht, in een motief van 'de vrouw die uit mijn leven verdween'. Aan het eind lijken ze zelfs op elkaar, door rondspetterend bloed nota bene. Die heerlijke nacht blíjft daarvoor maar duren, en wordt afgesloten met de mooiste sequentie van de hele film. Een lemen dorpje, een overijverige foute burgemeester, en – omdat ze het er toch net over hadden – de eerste vrouw die de film binnenloopt. Iedereen houdt de adem in. Buiten blaast de storm gouden bladeren door de lucht. Een appel valt. Niet ver van de boom? De dag zal even verrassend zijn als de nacht. Veruit de beste film van het jaar.

Geen opmerkingen: