donderdag 20 juni 2013
Hemel
Meisje
Lena was dik, meisje Hemel is mager; verder zie ik niet zoveel
verschillen tussen de twee. In beide films is er een ongemakkelijke
verhouding met (surrogaat)-vaders, en in het midden wordt er een
concertje bezoekt. Hemel is wat meer 'uptown-classy', dus is het concertje
klassiek in plaats van free jazz. (Jammer, want chique vader Hans Dagelet
speelt wel trompet, en doet dat ook heel even in beeld.) Belangrijker: wat is er
toch met de vrouwen in de Nederlandse cinema aan de hand!? Het is alsof
ze door de feminisering van de samenleving - die in Nederland toch al
niet bulkte van enig fout maar helder machismo - zélf maar
voor de caveman met de knuppel zijn gaan spelen. Hemel hopt van sekspartner naar
sekspartner, in een ritme van één scene met kleren, één scene zonder. De
opening deed me met weemoed aan Tuesday after Christmas denken. Ondanks
dat die film óók grauw was, was er daar in elk geval nog iets sensueels te beleven.
Hier bestaan post-coïtus praatjes uit Grunbergiaanse hatelijkheden.
'Waarom scheer je je kut niet'. (Zoals Grunberg zei: 'Haar is de enige
slaaf die ons nog rest.') Vanzelfsprekend is Hemel niet zomaar een
losgeslagen bedbeest geworden, want zulke dingen kúnnen niet zomaar. De
krasjes op haar ziel krijgen we echter niet te zien. Blijft over de
bijzondere relatie met haar vader Dagelet, als het Malle was weet ik waar het op
uit was gelopen. Die twee vullen elkaar té goed aan, en zorgen samen
voor een redelijk slot, van een gelukkig ultrakorte film.
Labels:
films uit de jaren '10,
Sacha Polak
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten