dinsdag 11 juni 2013

Violeta Went to Heaven

Altijd een mooi verschijnsel gevonden, een biopic kijken over iemand die je tótaal niet kent. Zo zag ik er ooit een over Diane Arbus. De Violeta uit deze film van Andrés 'Machuca' Wood is de Chileense Violette Parra, all around kunstenares met een primitivistische voorliefde voor 'het volk'. De film is niet zo surreëel als die over Arbus, maar wel verwant en expres chaotisch. We flitsen heen en weer door Parra's leven, waarin we o.a. flardjes zien uit een Márquez-achtige armoedige jeugd. Pa is een soort Amalric, met als grootste talent het innemen van drank en het imiteren van dieren. Het prille huwelijk van Violeta komt er zeer bekaaid vanaf, want even later zit ze al in Polen. Ze brengt de luide en mooie Chileense folklore-liedjes naar de arbeidersklasse. Zelf een communiste ('zelfs mijn bloed is rood') merk je vanaf dat moment haar dominante trekjes op. Communisme = nu allemaal meeklappen! In weer andere passages sijpelt de tragiek van dit overvolle hoofd het verhaal binnen. Niet voor niets speelt Violeta graag 'voor dood'. De omens, metaforen (kippen en hanen) en verklaringen zijn verder wel wat overduidelijk. (Ze lijdt aan een diepe onzekerheid). Maar in de beste scenes vangt de film de grillige dame moeiteloos. Zoonlief komt binnen met een nieuwe vriend. Meteen neemt de spanning bij alle aanwezigen inclusief moeder toe. Is de jongen homoseksueel? Wil de moeder de zoon voor zichzelf houden? Nee hoor, even later duikt zijzelf met die nieuwe vriend het bed in. Zo'n mensch dus. 'Ik denk dat je een zeer moderne vrouw bent', merkt een conservatieve Chileense journalist terecht op.

Geen opmerkingen: