zondag 9 juni 2013

Mijn Avonturen door V. Swchwrm

Het gebeurt niet vaak, maar ik vond dat deze film te snel om was. Pas op het einde wordt het echt leuk! (Men moest op kinderfilmlengte blijven denk ik.) De voice-over is weer alomtegenwoordig. Logisch, want het hoofdpersoontje (denk aan een tienjarige Maarten Ducrot) wil schrijver worden, en vangt in woorden de wereld. Toch... De hele film lang blijven de dialogen veelal snippertjes in zijn gedachtegangen, en daar lijdt vooral het zijtakje met opa onder. (Oude opa, opa die dood wil omdat oma dood is.) Het maakt minder uit in de fantasie-passages, waarin de jongen (die in een surreëel mooi en leeg Den Haag woont) de koningin ontmoet. Ik werd er bijna monarchist van. Niet eens door de prachtige Georgina Verbaan - want zij is de busty koningin in badpak - het is meer dat je de liefde van kinderen proeft voor sprookjes, dús voor zoiets als een vorstenhuis. Mooie Wilders-dis trouwens, dat islamitische paleis. Hare Majesteit wil dat de jongen een boek voor haar schrijft. De meeste pogingen mislukken. Jongetje vertwijfeld: 'ik kan er ook een toneelstuk van maken'. Gaandeweg worden dit soort gebbetjes steeds komischer, en ook in metaforen kunnen we ons uitleven. De jongen zoekt naar 'zijn eerste zin'. En vindt de oplossing in verliefd worden. Claro. Het is de typische modernistische meets kinderlogica-gedachten van Toon Tellegen, die een cameo als 'Beroemde Schrijver' heeft. 'Heb je me al aangeraakt?'

Geen opmerkingen: