dinsdag 11 juni 2013

Footnote

De beste twist van het filmjaar. Ik zwijg dus, maar zoals bij elke goede twist zorgt het het ervoor dat de (beide) hoofdpersonages in een ander licht komen te staan. Bovendien volgt snel erna ook nog een werkelijk fantastische scene. En dat in een krap hokje van de universiteit, waar de aanwezigen als er iemand binnen komt steeds op moeten gaan staan, in een soort stoelendans op een postzegel. Gortdroge humor, net zo gegroefd als het voorhoofd van 'de voorzitter'. (Hemeltjelief.) Maar ondanks dat er zeker te lachen valt is niets hier zonder een zekere tragiek. Wat nu als je hele wetenschappelijke carrière in wezen heeft geresulteerd in één voetnoot? Footnote doet het net als oude Joodse Talmoed-wetenschappers rustig aan. De film gebruikt de eerste betrekkelijk lichtvoetige minuten om de kijker haast in slaap te wiegen. Generatieconflictje, wetenschappelijke verhandelingen die helaas nooit aanstekelijk worden, en bijna te kokette symfonische muziek. Maar dan volgt dus díe twist, waar vader en zoon (beide wetenschappers op hetzelfde gebied) de rest van de film voor nodig zullen hebben om 'ermee' te dealen. Subtiliteiten voor op het puntje van je stoel. In de kantlijn valt de achteloosheid van Israël als veiligheidsstaat nog op. Natuurlijk bevinden we ons hier in de hogere echelons van de samenleving, maar toch. Lag het trouwens aan mij, of poogt de openingsscène (dat het slot spiegelt) ons op het verkeerde been te zetten? Ik meende een tijdje dat het een slimme flash forward was. Detail: ik voer ook wel eens een project niet uit. Anders kon deze op mijn tumblr 'films waarin gesquasht wordt'. Immer een goed teken.

Geen opmerkingen: