vrijdag 7 juni 2013

Lena

Jemig. Alle clichés van de vaderlandse film komen langs, en toch is dit héél vreemd. De film verschuift gaandeweg van intrigerend naar lachwekkend, tot op het verbijsterende af. Misschien ligt het aan de Vlaamse regie, al is het script toch echt van Mijke de Jong. Lena deelt de hopeloze eenzaamheid met de meisjes uit het oeuvre van De Jong. De dikke tiener Lena doet aan linedancing en laat zich verder bij tijd en wijle nemen door een willekeurige ongeïnteresseerde jongen. Op haar werk (in het kinderdagverblijf) moet ze de successen van haar vriendinnetje Lisa Smit aanhoren. Een mooie setup voor Belgische treurigheid. De eerste vijf minuten zijn bijvoorbeeld Dardennes-magisch, en de cinematografie is sowieso goed. Dan belanden we bij het meisje thuis. Het klopt voor mijn gevoel al niet dat ze nog thuis woont (misschien had ik ze weer wat ouder gewild). Maar de moeder! Het totale tegengestelde van Lena. De twee zijn totaal ongeloofwaardig samen, en dan heb ik het nog niet over het beroep van moederlief. Ik moest hardop lachen. Nog een graadje gekker wordt het als Jeroen Willems (RIP) een grotere rol mag gaan spelen. Hij is de vader van de zeldzame jongen die Lena werkelijk lijkt te mogen. Maar KameLEoNA is dik genoeg voor twee mannen! Rifka Lodeizen is overigens ook nog aanwezig, maar puur voor de goodwill denk ik, in haar enige scene van belang is ze 'out of focus'.

Geen opmerkingen: