zaterdag 22 juni 2013
Atmen
Oostenrijk,
altijd fijn. Mooi smeuïg Duits, en de mensen hebben 'r die geweldige
mengeling van Grüß Gott-vriendelijkheid en cynisme. Het Weense Atmen bestrijkt met drie terreinen er net even één teveel. De
film toont niet alleen weer eens de invloed van de Dardennes aan (Le
Fils is héél dichtbij), het is ook een gevangenisfilm, én familiedrama.
Dat laatste had niet zo concreet moeten worden. Het lijkt alsof de
scenarist dacht, hm een jongen in een gevangenis. Waar is zijn familie?
Laten we hem géén familie geven. Maar in plaats van het daarbij te
laten, is de jongen geadopteerd, en net achttien, dus met de kans zijn
biologische moeder op te zoeken. (Ik heb het vaker gezegd: adopteren
leidt enkel tot lijden, voor alle partijen.) Het jeugdgevangenis-aspect
aan de film is uitstekend, ik moest denken aan die jongen die onlangs
'door een politiekogel werd getroffen', zoals dat eufemistisch heette.
Hij stond net als ons hoofdpersonage op het station te roken, met zijn
ziel onder de arm. Unser jongen mag op verlof, en na een verknald
baantje vind hij zijn stiel. Hij treedt in dienst bij een
begrafenisonderneming, een onderwerp dat filmisch perfect werkt. (Was er
recent niet zo'n Japanse draak-Oscarwinnaar?) Het poetsen en aankleden
van lijken zorgt voor ademloze (!) scenes, waarmee de film middenin
piekt. Daarna komt moeder tevoorschijn, en wordt het allengs saaier. De
pijnlijke kalmte is weg. De kortstondige ontmoeting met de buitenlandse
toeriste ('where are you going?' Prison' 'Oh you're a guard!') mag er
echter wezen. Met een zeventiende plaats in mijn eindejaarlijst deed ik 'm eigenlijk nog geen recht.
Labels:
films uit de jaren '10,
Karl Markovics
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten