zondag 16 juni 2013

End of Watch

Zou de Amerikaanse politie -  net als het leger - ook films financieren? Dit is een bejubeling van de flikken, ironisch genoeg door ze als gangsta's af te schilderen. (Zie ook Tropa de Elite.) Public Enemy knalt in de openingsscène door de speakers terwijl patrol collega's Gyllenhaal en Peña een stelletje verdachten afmaken. Cause that's how we roll. Het lijkt wel oorlog. Die zou er sowieso wel eens kunnen komen, als de Mexicaanse kartels de grens oversteken; er wordt ook hier aan gerefereerd. Zover is het nog niet, en dus kunnen de agentjes hier nog baby's uit huizen redden... De 'bromance' tussen de twee is een van de beter aspecten aan de film, al zijn de eindeloze liefdesbetuigingen wel wat overdreven. Het onderlinge geginnegap werkt echter prima. Dieptepuntje van de film vormt Anna Kendrick. Gyllenhaal zoekt een 'intelligent' meisje (en vertelt zijn maat dat 'de bitch' zelfs een universiteitsdegree heeft). Enter Kendrick: die de hele film een duckface trekt en er bijloopt als de 'overly attached lover'-meme. Heel, héél pijnlijk. De film laat sowieso teveel steekjes vallen. Gyllenhaal filmt zélf alles (docu-feel!) maar je verwacht dan toch ook dat mét die beelden iets inhoudelijks gebeurt. Het laatste half uur (als de agenten met steeds meer shit moeten dealen) is wel behoorlijk spannend, al is het einde dan weer gênant. Two cops, 1 hispanic, 1 white. Which one will survive? Mooiste WTF-momentje. Golden Earring's Twilight Zone op de soundtrack (tijdens een huwelijksfeest). George Kooymans forever!

Geen opmerkingen: