zondag 16 juni 2013

Holy Motors

'Moeilijke film' had ik opgevangen. 'Love it or hate it'. Maar de aanwezigheid van Denis “Beau Travail” Lavant was me totaal ontgaan. En hij arriveert éénmaal, maar in elf hoedanigheden. En de man was al een superheld. Op het moment dat Levant hier zijn eerste 'transformatie-object' pakt zat ik met een grijns van oor tot oor. Top-waanzin! Even later doet hij zelfs weer een dansje. Nou ja, hij kronkelt zich door een latex-paringsritueel dat zonder twijfel tot de meest erotische scenes van het filmjaar hoort. De scene past ook goed bij de 'vloeibaarheid' van dit alles. Je weet niet meer wat voor en achter is, net zoals Alleman Lavant niet meer weet wie hij is. Holy Motors is zo'n film waarop je werkelijk alles kan projecteren. Ik zeg, regisseur Leos Carax markeert het einde van film als passief medium. De prent begint niet voor niets met een stokoude filmopname, en slapend bioscoop-publiek, waarna Levant zich doodmoe door tal van filmgenres beweegt. We kunnen in de komende Second Life-achtige virtuele wereld (in drie dimensies ) zelf onze identiteit bepalen, desnoods vanuit ons graf. ('Visitez mon site!') De magie van de film ontvang men niet meer via een statisch schermpje maar hangt verspreid door 'clouds' in de lucht. Goed, ik dwaal in Cosmopolis-stijl af, waar de film, al is het maar door de achterbank van de giga-limo, sterk aan doet denken. Holy Motors is dan wel de ballet-versie, gevoelsmatig bijna woordloos. Wellicht kun je de droomvlucht Vendredi Soir als de vrouwelijke pendant zien. Eén minpuntje waarin Holy Motors wederom met Cosmopolis overeenkomt is de afstandelijkheid. De grijns uit het begin verdwijnt voor contemplatie, maar die wordt nooit zo melancholisch als ie hád kunnen zijn. Daarvoor fokt Carax te graag met dissonanten. Hij doet niet aan rechte lijnen. Zie alleen al het potentieel zo aandoenlijke einde ('dernier project; je eigen huis'). Daarin plaatst de regisseur prompt een aap (die ons voor gek zet?). En dan is er nog het melige slotgrapje. De Holy Motors worden zo (godzijdank!) nooit General Motors.

Geen opmerkingen: