dinsdag 18 juni 2013

To Rome with Love

Zou er nog iets van de Midnight-magie zijn blijven hangen, dat was de vraag. Het antwoord is 'ja', maar vooral bij de kijker. Qua scenario keert Woody gewoon terug naar z'n matige recente output-niveau, maar ik had er nu zelf weer meer zin, en vergaf 't hem. Fellini-odes, wie kan ze haten. The White Sheik lijkt hier ineens een meesterwerkje; Woody blijft een enthousiasmerend liefhebber van cinema in zijn algemeenheid. Het Fellini-eerbetoon is een van de vele hier aanwezige puzzelstukjes, die eigenlijk niet écht bij elkaar passen. Zo is er een segment rond Benigni, die van de een op de andere dag zomaar 'beroemd' wordt. Het soort absurdisme dat je ook in Woody's verhalenbundels aantreft. Daar zou je ook de (leuke) opera-grap kunnen vinden, die teveel wordt uitgemolken. De rest van de film gaat over een hele collectie stelletjes. De cast is vooral beroemd (en meer niet). Ellen Page en Jesse Eisenberg, of Christina Ricci en Jason Biggs, what's the difference? Een raadselachtig element vormt Alec Baldwin. Hij speelt als het ware Eisenbergs onderbewuste, maar aangezien andere karakters óók tegen Baldwin spreken kon ie niet imaginair zijn. Of toch? Hoe dan ook, slecht uit- en afgewerkt hangt ie er maar wat bij. Hetzelfde geldt voor mijn favoriet Greta Gerwig die soms letterlijk uit beeld wordt gehouden in een paar van de films rommeligste scenes. To Rome with Love verschilt van andere buitenlandse projecten van Woody door de inzet van de 'inlandse' cast. De Italianen hebben duidelijk nog wat te winnen. Ze gaan er vol voor. Hun spirit maakt de film nog best ok.

Geen opmerkingen: