donderdag 13 juni 2013

Extremely Loud & Incredibly Close

Paradoxaal, maar de negatieve recensies hielpen hier. Ik vond 'm best meevallen. Tuurlijk, je moet het boek hélemaal vergeten, de film is charmant noch intiem. Zo bezien komt die verfilming toch te vroeg. 9/11 is nog altijd te dichtbij voor Hollywood. Het moest weer een tearjerker worden, met vleugjes patriottisme en filmster-ouders. Moeder Bullock is net Jenny from the Block. Dat zijn nu net dingen die het boek van Safran Foer níet bedoelde. De film-versie is echter bij momenten wel interessant fout en kil in haar emotie-gehengel. Er zit veel woede in, en het werd me nu pas duidelijk hoe slecht het hoofdpersonage eraan toe is. (Wellicht 'functioneren' excentriekelingen beter in boeken.) Het magere knaapje wordt geplaagd door angststoornissen, die enkel toenemen nadat pa (Tom Hanks) 'on the worst day' tot stof vergaat. Het eenzame jongetje mist de queesten van zijn beste vriend, en bedenkt uit pure overlevingsdrang nieuwe, zodat hij aan de gang blijft. De meditatie-tamboerijn moet 'm daarbij rustig houden. Rinkelrinkel. Extremely Loud wordt bijna verknald door extremely overheersende muziek. Desplat is érg cheesy bezig, en in combinatie met de zeikerige voice-over is de film feitelijk bezig aan een eeuwigdurend intro. Pas helemaal op het eind, als de belangrijkste onthullingen komen valt het piano-getingel stil. En dan wordt het ook even echt goed, met een fraaie dialoog in een al even kil zakengebouw. Warmte kan het jongetje niet redden. Dat heeft Max von Sydow al vergeefs in een zwijgende rol geprobeerd.

Geen opmerkingen: