zaterdag 15 juni 2013

Haywire

En Soderbergh hij ploegde voort. Dit jaar weer twee films. Haywire is een tussendoortje in de lijn van The Good German. Soderbergh solliciteert duidelijk naar de regie van de volgende Mission Impossible. De Good German-analogie bedoel ik vooral figuurlijk, en zit 'm in kleine cinefiele odes; zoals een vleugje Casablanca in een hangar (richting einde) en een aardige opening in een diner. Diners in film noirs betekent een geweldexplosie. Zo ook nu. Daarna wordt een raamvertellinkje opgezet waarin hoofdrolspeelster en voormalig kickbokser Gina Carano haar avonturen aan een willekeurige passant verteld. Dat lijkt me onprofessioneel voor een 'geheim agente'. Misschien doet ze het omdat ze zelf ook niks meer snapt van het 'dubbelspel', want zo'n film is het. Ze schiet van locatie naar locatie, en Carano blijkt of ze nou in Dublin of Spanje is méér dan haar mannetje te staan. Zeer toffe heldin, grrrl power! Soderbergh probeert ondertussen nieuwe dingetjes uit in de cinematografie (hectisch, flarden zwart wit, trillerig), en de muziek doet een Schafrintje. Hét minpunt aan de vermakelijke chaos is dat de boel als een gecomprimeerde versie van iets groters aanvoelt. We staan in geen enkele scene lang genoeg stil om de sfeer op te snuiven. Eén uitzondering: Carano is naar haar vaderlijk huis gevlucht. Een Ghost Writer-achtige prachtvilla in New Mexico. Ze weet dat haar tegenstanders ook daar op gaan duiken, en ik denk: ze zal zo de huishoudelijke apparaten wel allemaal aanzetten, Point Blank-style. Helaas, het blijft bij één telefoontje.

Geen opmerkingen: