donderdag 6 juni 2013

Play

In zijn vorige (toch vergelijkbare) film Involuntary, viel het me nog niet zo op, maar Ruben Östlund is een echte Haneke-adept. In Code Inconnu (van de meester zelf) zat een verschrikkelijk intense scene in de trein, waarin iemand lastig wordt gevallen terwijl de andere passagiers wegkijken. In Play wordt die scene twee uur lang aan één stuk door overgedaan. Nee, entertaining is het niet. Wél boeiend, al mist Östlund nog wel het raadselachtig beklemmende van zijn voorbeeld. Ik denk dat de Scheffertjes met hun improductieve 'de multiculturele samenleving is mislukt'-slogans Zweden hebben bereikt. En Östlund is er de man naar om eens even flink in die wond te gaan zitten wroeten. Een groepje donkere jongens begint vanuit een winkelcentrum aan een machtsspelletje met als slachtoffers een stelletje nerdy witte knaapjes (waaronder 'een Aziaat', always blending in...). Het geniepige is dat ze niet met geweld de iPads jatten (tien seconden en het is voorbij). Nee er begint een ware helletocht langs tramstations en wastelands richting de mindere buurten van Gotenburg, waar de slachtoffers nog nóóit zijn geweest natuurlijk. De daders zijn bijna aanstekelijk sadistisch (Haneke would agree) en spelen een soepele 'good cop/bad cop routine'. In de openbaar vervoer-passages wordt het echt grof. (Zo verschijnt daar serieuze tegenstand.) Östlund toont zich vooral richting einde een echte 'trololol' – het dansje! – en doorsnijdt de crime-tale met iets te gezocht symbolisch gedoe rond een wieg. (Opnieuw in een trein.) De wieg moet weg, wegens safety reasons, maar niemand komt 'm halen. In welke taal ze het ook omroepen.

Geen opmerkingen: