zaterdag 11 juli 2015

Blood Brother

E.T op dat fietsje. Lijkbleek en doodziek. Ik vond dat als kind de engste filmscene ooit. De documentaire Blood Brother doet het in de openingsscene nog eens dunnetjes over. Maar dan in het echt. In straatarm India. Eigenlijk moeten ze de film vertonen aan al die (Tinder)-meisjes die met zielige Afrikaantjes poseren. Naar een weeshuis gaan om 'authenticiteit' te zoeken is helemaal in. De leegte (of: je eigen zelfhaat en 'lust for shade') vullen met bloed, kots en pus... Ik weet nog steeds niet wat ik ervan moet denken. Het blijft wringen. Het hoofdpersonage van Blood Brother is zich er overigens best bewust van. Hij wil vermijden dat hij als een soort 'white king' rond gaat lopen. De vraag is of hij dat helemaal zelf in de hand heeft. Ziet iedere armesloeber niet toch stiekem dat waterkansje op een extra centje? Cynisme van mijn kant, dat soms wordt bevestigd, bijvoorbeeld als de ijdele kerel een a capella versie van 'I Will Follow You Into The Dark' ten beste geeft. Maar het merendeel van de negentig minuten worden de negatieve gedachten in mootjes gehakt. De huidstukken vliegen letterlijk in het rond. Aids-weesjes in India hebben het heel, héél slecht. En ze maar wat blij dat er nog iemand is die zich als een Vader Theresa om ze bekommert. Ik doe het de selfie-martelaar 2.0 niet na. Sterker nog, ik betrapte me erop soms naar de muur te staren...

Geen opmerkingen: