vrijdag 31 juli 2015

El Nido

De oude man met het jonge meisje, is er iets waar de samenleving banger voor is? Laatst nog totale hysterie in het lokale krantje toen een kerel een meisje met fietspech 'hulp' had aangeboden... Maar wat nu als een meisje de oude man zelf opzoekt? Seventies-film El Nido heeft zo een stekelig onderwerp te pakken, ik denk niet dat je er nu nog geldschieters voor zou kunnen vinden. Zelfs in Spanje niet, waar de age of consent dertien is. Het schoot me ineens te binnen, waarom weet ik zoiets!? Ana Torrent ís hier (toevallig?) dertien, en ze is in de jaren na El espíritu de la colmena en Cría cuervos steeds meer op Anne Frank gaan lijken. Opbloeiend van 'marimacho' tot vrouw fleurt en beurt ze een excentrieke knakker op. De man met het Woody Allen-hoedje (!) en de Jodorowsky-grijns zat zijn tijd toch maar met elektronisch schaak te verdoen. Met Ana komt het echte schaken terug. Advies krijgt ie van zijn compadre de pastoor: 'ik vind het wel kunnen'. Tegengas van een jonge lerares, die voelt waar het gevaar vandaan komt. 'Jíj bent zelf de zwakste.' De kijker had dat ook wel in de smiezen. De rol van Torrent wordt immers wederom vervlochten in een meta-kader, nu geen Frankenstein, maar Macbeth. 'Unsex me here!' Dat zal lastig worden. Girl power stort mannen sinds Eva al in de ellende, nietwaar... Op de klanken van Haydn is dat nog aangenaam ook.

Geen opmerkingen: