donderdag 16 juli 2015

The Limey

Los Angeles. Daar waar de rijken high on the hill hun schimmige zaakjes runnen. Bijgestaan door een DSK-achtige security gladjakker kan niemand platenproducer Peter Fonda wat maken. Tot Terence Stamp op bezoek komt. Stamp bevindt zich verhaaltechnisch op bekend terrein. Steven Soderbergh heeft 'm gewoon wéér voor The Hit ingehuurd. Ook al die jaren later is Stamp nog altijd een even vermakelijk als matig acteur. De ene scene briljant, de ander onwaarschijnlijk slecht. Zijn strakke grijze kop geeft 'm inmiddels wat van Bert van Marwijk. Tijdens de beginfase is ie nog het beste. In pak en met handelsreizigers-koffer flanerend door de overbelichte metropool. Downtown, vermoed ik. In elk geval op plekken waar de beschutting van luxueuze tuinen ontbreekt. Soderbergh gooit er wat The Who bij, en hop, we hebben de Tarantino-vibe. Die vergelijking wordt later wat al te expliciet gemaakt, als de dan nog stijlvolle wraakmissie wordt doorsneden met een paar 'negro narcs' en gangsters met een voorliefde voor biljarten en meligheid. 'What's the smartest thing to ever come out of a woman's mouth?' 'Einstein's cock.' Op dat moment is wel duidelijk dat Soderbergh zijn afgezaagde plotje maar op één manier overeind kan houden. Driftige editing en kekke beelden. Mulholland Drive. Het lukt 'm nog bíjna ook. Bijna.

Geen opmerkingen: