donderdag 16 juli 2015
The Limey
Los Angeles.
Daar waar de rijken high on the hill hun schimmige zaakjes runnen.
Bijgestaan door een DSK-achtige security gladjakker kan niemand
platenproducer Peter Fonda wat maken. Tot Terence Stamp op bezoek komt.
Stamp bevindt zich verhaaltechnisch op bekend terrein. Steven Soderbergh
heeft 'm gewoon wéér voor The Hit ingehuurd. Ook al die jaren later is
Stamp nog altijd een even vermakelijk als matig acteur. De ene scene
briljant, de ander onwaarschijnlijk slecht. Zijn strakke grijze kop
geeft 'm inmiddels wat van Bert van Marwijk. Tijdens de beginfase is ie
nog het beste. In pak en met handelsreizigers-koffer flanerend door de
overbelichte metropool. Downtown, vermoed ik. In elk geval op plekken
waar de beschutting van luxueuze tuinen ontbreekt. Soderbergh gooit er
wat The Who bij, en hop, we hebben de Tarantino-vibe. Die vergelijking
wordt later wat al te expliciet gemaakt, als de dan nog stijlvolle
wraakmissie wordt doorsneden met een paar 'negro narcs' en gangsters met
een voorliefde voor biljarten en meligheid. 'What's the smartest thing
to ever come out of a woman's mouth?' 'Einstein's cock.' Op dat moment
is wel duidelijk dat Soderbergh zijn afgezaagde plotje maar op één
manier overeind kan houden. Driftige editing en kekke beelden.
Mulholland Drive. Het lukt 'm nog bíjna ook. Bijna.
Labels:
films uit de jaren '90,
Steven Soderbergh
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten